Eric Storvall gästbloggar: Skidåkning utan snö! Hur gör man?

Nu är vi inne i slutet av januari och vintern borde vara i full gång. I början av februari börjar långloppen i Finland, ute i Europa har säsongen redan kommit igång. Till vasaloppet är det bara lite mera än en månad kvar. I vanliga fall skulle mitt råd den här tiden på året vara att åka så mycket skidor som möjligt. Samla skidkilometrar, träna teknik och ägna söndagsförmiddagarna till långa skidpass för att bli van att åka långt på skidor. Tyvärr lyser snön med sin frånvaro. I alla fall i Österbotten och i södra Finland. Är det bara att ge upp eller går det att rädda loppen man har tränat inför?

Nej, ge inte upp! Skidåkning är visserligen till viss del en teknikgren och någon form av skidvana behövs för att ta sig i mål på långa lopp. Om man har skött träningen under sommaren och hösten kommer snöbristen inte vara ett stort problem. De som dessutom har skidat mycket tidigare vintrar kommer med rätt träning och inställning inte påverkas så mycket av snöbristen. Om man saknar både träning på rullskidor och dessutom inte får in träning på snö under vintern kan man dock vara tvungen att sänka ribban.

Vad är då den rätta träningen? Här kommer 5 tips. Som ni märker handlar det mycket om att fokusera på det som går

Tips 1. Träna fysiken.

Oberoende snömängd går det att bygga upp fysiken. Längdskidåkning är en gren där fysiken är mycket viktig. Varje liten förbättring av konditionen kommer att göra resan till målet lättare i ett långlopp. Bra träning för konditionen är löpning, löpning med stavar i händerna och stavgång. Löpband i gymmet funkar också om det är halt ute. Gruppträningar, spel osv inomhus ger också bättre kondition. Konditionsträningen behöver inte alltid vara specifik. En förbättring av den allmänna konditionen kommer att göra dig till en bättre skidåkare så länge man åker skidor på motionärsnivå och till och med elitmotionärsnivå. Elitåkare måste tyvärr också träna kondition på skidor en hel del för att kunna konkurrera på hög nivå. Men även på den högsta nivån kommer ett par dagar eller till och med en vecka utan snö och det kommer inte heller att förstöra någonting alls.

Tips 2. Stakmaskin! SkiErg, Thoraxtrainer osv… Använd dessa!

Stakmaskinerna ger förvånansvärt bra träning. Speciellt om man tränar för långlopp i klassisk stil där parstakning är den teknik som används mest eller till och med den enda tekniken som används. Vissa toppåkare tycker att stakmaskinen ger så bra effekt att de även använder den regelbundet under vintern trots att de bor på platser med fina skidförhållanden. Med tanke på det, är det dumt att inte använda maskinen när snö är en bristvara. Främst rekommenderar jag intervallpass på maskinen. Gör intervaller på 2-6 minuter. Vila 50% av intervalltiden. Sikta på att komma upp i ca 15-20 min effektiv intervalltid håll pulsen på ca 85%-95% av maxpuls. Det går också att göra distanspass på en stakmaskin. Visserligen är det jobbigt mentalt men det ger en uthållig överkropp. Var bara uppmärksam på tekniken eftersom det är lätt att öva in fel teknik. Stakmaskin är också alltid tyngre än riktig skidåkning vilket kan vara bra att komma ihåg.

Tips 3. Kom ihåg överkroppstyrkan

Om snöbristen gör att många skidpass byts ut mot löpning är det viktigt att komma ihåg överkroppstyrkan. Löpning ger ju ingen träning för överkroppen. Träna ett ordentligt styrkepass varje vecka så länge det inte finns snö. Gör styrkan antingen på gym med vikter eller hemma som cirkelträning med egen kroppsvikt som belastning. Under veckor som innehåller mycket träning på stakmaskinen kan styrkan lämnas bort. Åtminstone ett kort pass innehållande 5-10 min med mag- och rygg övningar bör finns med förutom det egentliga styrkepasset. Stakmaskien hindrar inte bålträningen.

Tips 4. Använd konstsnöspåren klokt.

Även om fysiken är viktig så behövs skidåkning för att träna upp tekniken och balansen. Som tur finns det ändå konstsnöspår på flera platser. Utnyttja dem ofta men håll passen korta. Träningen blir ofta tung på konstsnöspår. Spåren är ofta korta innehåller ofta en brant backe som man ska klara av tiotals gånger under samma pass. Pulsen går upp och ner som under en intervallträning. Fokusera på teknik under alla pass till exempel genom att åka utan stavar i totalt 5-10 minuter på platta partier. Teknik kan man också utveckla genom att åka tillsammans med någon annan och ta modell av de som gör det brätte än en själv. Långpasset kan man göra som ett kombipass. T.ex kombinera skidåkning med löpning eller stavgång om det blir för tungat att vara över 2h på konstsnöspåret.

Tips 5. Ge dig ut på snöjakt

Det skulle vara bra att få om det bara är möjligt, åtminstone en helg med skidåkning på en plats med långa spår och fina förhållanden. Att få in åtminstone något pass där man kan åka avslappnat i bra förhållanden är sista pusselbiten som behövs, dessutom är det riktigt roligt. Till exempel ett förlängt veckoslut från fredag-söndag skulle vara perfekt. Under en sådan resa är det bara att åka långa och lunga pass och njuta av förhållandena. Det behövs inga intervaller eller något annat extra. Om det inte är möjligt kanske det går att ta ett par dagsresor till en plats lite längre bort med bättre förhållande.

Som ni märker finns det mycket som går att göra trots snöbristen. Satsa på fysiken, träna teknik under korta och effektiva pass på konstsnöspåret. Om det bara är möjligt att ta en kort resa till en snörik plats är det en bra investering. Det mesta handlar om att fokusera på det man kan påverka och att ha rätt inställning. Sen är ju det fortfarande möjligt att sköta kosten, sömnen och hälsan utan snö. Dessa saker är viktiga om man vill hålla sig frisk i väntan på snön.

Lycka till i vinter!

 

Eric Storvall bloggar vidare på sin egen hemsida.

No Comments

Post A Comment