En weekend i Transsylvanien och Bukarest 12. – 14.4.2019

Rumänien har länge varit ett rätt så okänt resemål för oss finländare, men dess populäritet ökar i snabb takt. Inom Rumäniens gränser finns det mycket att se, allt från stadslivet i Bukarest till Transsylvaniens bergstoppar och skogar. Landet är stort och har kring 19,5 miljoner invånare. Rumänien delar samma tidszon med Finland och som valuta används Rumänsk leu.

Jag fick möjligheten att bekanta mig med Rumäniens kultur och resemål under helgen. Jag visste inte så mycket om landet på förhand men fick lära mig en hel del under resan. Denna resa var verkligen en positiv upplevelse!

Dag 1

Vi flög till Bukarest med Blue Air. Flyget tog 2h 50 min, vilket gick fort medan vår lilla grupp på 7 resenärer lärde känna varandra. Blue Air flyger från Helsingfors till Bukarest tre dagar i veckan och tidtabellen passar VR:s tågtidtabell fint också för oss som kommer från Österbotten. Vårt flyg avgick kl 11.40 och landade i Bukarest kl 14.30. Man kunde boka en varmrätt på flyget på förhand, eller köpa något smått att äta ombord.

Väl framme i Bukarest träffade vi vår guide och satte oss i minibussen. Resan mot Transsylvanien började. I Rumänien var våren redan i full fart med gröna blad och blommande träd. Genom bilfönstret kunde man se små byar och bondgårdar. På landsbygden i Rumänien är det vanligt att familjerna odlar grönsaker och har t.ex. kycklingar eller getter på gården. Fåraherdar och hundar vallade de frigående fåren. Resan till Brașov tog ca. tre timmar med bil, men man kan också ta sig dit med buss eller tåg.

Som dom flesta städerna i Österbotten har även staden Brașov två officiella namn. Staden är också känd som Kronstadt. Orsaken till att staden har ett tyskt namn utöver det rumänska är att staden länge var bosatt av saxerna. Än idag pratar en liten minoritet i Transsylvanien tyska som modersmål. Brașov har lite under 300 000 invånare och en av dess vänorter är Tammerfors. Stadens centrum är otroligt färgglad och vacker med sina historiska byggnader. I Brașov gäller det absolut att ta sig upp på Tampa-bergets topp med kabinhiss, utsikten är underbar!

Det blev dags för en guidad tur i Brașov. Under turen fick vi bekanta oss bl.a. med Den Svarta Kyrkan och till slut klättrade vi upp på backen Warthe och beundrade den fina utsikten från Det Svarta Tornet. Efter turen åt vi en traditionell rumänsk middag på restaurangen Brasserie. Vårt hotell Kronwell var modernt och lyxigt. Rummen var stora och frukosten utmärkt.

Dag 2

Efter frukosten begav vi oss mot Bran Slott, även känt som Draculas slott! Från långt håll såg slottet skräckinjagande ut, klädd i en slöja av dimma. Som tur var sanningen inte riktigt lika skrämmande. Det visade sig att Dracula aldrig funnits på riktigt och att Vlad III, som fungerat som inspiration till karaktären Dracula, aldrig bott i slottet. I och med att slottet i tiderna fungerat som miltärbas var interiören enkel och robust. Dock var slottet ett spännande besöksmål och fyllt av en hel del andra intressanta historier och anekdoter.

Vår resa fortsatte mot Azuga och Rhein Azuga-vinkällaren. Vi fick lära oss mer om vinproduktion i området och provsmaka lokala mousserande viner med en rumänsk lunch. Azuga ligger på samma breddgrad som bl.a. Bordeaux och har därför utmärkt klimat för vinodling. I vinkällaren producerades flera olika viner, som man sedan fick köpa i den lilla butiken bredvid. Där och då blev jag lite besviken på att jag valt att resa med endast handbagage. Som tur visade sig att en del av vinerna också finns att köpas här i Finland.

Efter lunchen åkte vi vidare mot Sinaia och Peleș slott, som blivit byggd som sommarbostad åt Rumäniens kungafamilj. Slottet var ett av de finaste jag någonsin sett, flera andra i gruppen instämde. Varenda detalj var noggrannt planerad och interiören hade fått stå kvar enligt originalplanen. I många andra europeiska slott har man ändrat på interiören vid flera tillfällen enligt de ständigt växlande invånarnas tycke och smak. Peleș slott blev inte färdigt förrän år 1914, och då hade det alla moderna bekvämligheter som el, rinnande vatten, ett värmesystem och även en centraldammsugare.

Till kvällen återvände vi till Bukarest. Vi åt middag på en livlig restaurang som även lokalbefolkningen verkade vara förtjust i. Under kvällen uppträdde en orkester och en grupp folkdansare. Jag som är van vid att det ska ätas i lugn och ro njöt av det glada tumultet.

Dag 3

På söndag morgon gav vi oss ut på en guidad stadspromenad i Bukarest, även känt som “Lilla Paris” eller ”Nya Berlin”. Staden höll precis på att vakna till liv efter lördagskvällen, vilket betydde att vi fick promenera runt i lugn och ro. Guiden berättade om Gamla Stadens hemligheter om de största sevärdheterna i Bukarest. Staden har många kommunistiska drag och kan verka lite dyster, men med en kunnig guide hittar man en massa fint och beundransvärt. Magin ligger i allt det fina man hittar bland betongen. I Gamla Staden hittar man flera hundra olika restauranger och barer att välja mellan, samt en hel del små butiker och affärer. Utanför Gamla Staden står stora monument och vackra byggnader. Vid slutet på den guidade promenaden smög vi in i konserthuset Ateneul Român. Vi satte oss försiktigt ner i salen och lyssnade på orkestern som genrepade inför en stor välgörenhetsgala som skulle sändas samma kväll. Ett unikt och fint slut till en lyckad helg i Rumänien.

Den som vill besöka Rumänien får absolut mest ur sin resa med en lokalguide. Landet är säkert och enkelt att ta sig runt i, också för dom som vill resa på egen hand. Trafiken är livlig, men om man är van att köra bil är det enkelt att hyra bil på egen hand. Rumänien passar den som är intresserad av kultur, den aktiva, den som gillar stadssemestrar och landet är ett utmärkt alternativ för barnfamiljer. Karleby Resebyrå erbjuder en rundresa till Transsylvanien i augusti 2019, gå gärna in och kolla in programmet här. Om du undrar över något får du gärna ställa en fråga på vår Chat eller ringa 06 8238 300.