Reseblogg: Marcialonga 2019

På torsdag den 24.1. samlades vi tidigt på morgonen på Kronoby flygfält. Stämningen var på topp och vi var alla förväntansfulla. Från Österbotten reste 8 stycken och från Helsingfors anslöt sig tre till. Flyget till München var inte fullbokat, men det var tydligt att flera andra resenärer också var på väg mot Marcialonga. Från München fortsatte vi resan i våra hyrbilar; en minibuss och en kombi-Passat. Bilarna packades med omsorg, så att allas bagage fick plats. Utanför München stod trafiken still och vi konstaterade, att vi skulle ha varit framme fortare på skidor. Väl framme vid vårt hotell i Predazzo kändes det bra att få sträcka på benen.

Fredagen började vi med att hämta våra startnummer från kansliet i Cavalese. I mässhallen presenterade några utställare sina produkter, dock på en mindre skala än under Vasaloppet. Vi åt i Cavaleze och beslöt oss för att åka tillbaka till hotellet för att valla våra skidor. På eftermiddagen hann vi testa skidorna ute på spåret. Skidspåret låg på gångavstånd från hotellet. Grabbarna i Italien hade jobbat hårt, de hade ingen natursnö alls. Skidspåret var bra och vädret soligt, vilket gjorde skidturen till en riktig njutning. På kvällen blev det dags för middag. Middagsmenyn valdes varje morgon i samband med frukosten. På kvällen var det inte alltid att man kom ihåg vad man valt på morgonen. Det blev en rutin att ta ett foto på middagsmenyn på morgonen.

På lördag besökte vi Val di Fiemme skidstadion. En del tog sig dit på skidor, medan en del åkte bil. Vid stadion var det bra stämning. Folk från flera olika länder hade samlats där för att testa sina skidor.  Några våghalsar skidade från stadion till mållinjen. Vi fortsatte resan med bil till Cavalese, där vi tog med dom som skidat längst under dagen. Resan fortsatte mot Franco Nones sportaffär. Affären hade ett stort sortiment av skidutrustning och en utställning med tidningsurklipp, priser och utrustning som tillhört den lokala skidlegenden.

På söndag var det dags för tävling. Efter en tidig frukost samlades vi framför hotellet och gick ut till Predazzo busstation, där bussen väntade. Vi var framme vid startplatsen i god tid. Det var spännande att se skidåkare man känner igen från TV gå mot startplatsen.

I Marcialonga baseras tidtagningen på chip, istället för startskott. Detta är ett mer rättvist system jämfört med t.ex. Vasaloppets tidtagning. De första 18 kilometrarna av spåret var stigande, efter det sluttade spåret neråt. De större eller högre backarna var rätt så upptrampade efter tusentals skidåkare, men det kanske var bättre så, då blev man tvungen att ta det lite lugnt i backarna.

Vid spåret var det gott om servicepunkter och allt fungerade bra. Rutten går genom städer och byar och det var mycket folk som stod och hejade vid sidan av spåret. Man behövde inte känna sig ensam på spåret.

Den omtalade stigningen på slutet motsvarade sitt rykte. Jag hade bra grepp på mina skidor och behövde inte stanna för att lägga på klister. Energin började däremot ta slut och de sista 3 kilometrarna handlade för min del bara om att kämpa sig till mål. De andra verkade också kämpa lika hårt, det var inte många som passerade mig vid det läget.

Vi kunde gott konstatera att italienarna var bättre än sitt rykte på att organisera. Allt fungerade väldigt bra, det hade byggts 70 km skidspår utan natursnö, servicen och transporterna fungerade fint etc.

På söndag kväll började det snöa ordentligt och vi bestämde oss för att starta tidigare följande morgon i fall att snön skulle störa trafiken. Följande morgon åkte vi från hotellet kl 9.30 men vägarna var plogade och saltade och snön störde oss inte alls. Vi var framme i München i god tid innan flyget och terminalen var full av skidåkare som var på hemresa. På grund av snön var dock flyget försenat och vi landade i Helsingfors senare än beräknat. Vi var säkra att vi skulle missa vårt anslutningsflyg till Kronoby, men som tur väntade flyget på oss och andra resenärer.

Marcialonga var allt som allt en väldigt positiv upplevelse! Trevligt sällskap gör resan till ett nöje!

Nu siktar vi mot Vasaloppet. Det finns platser kvar…